Vintage flattops

Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.

Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner door wat af te schaven van de toets, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
 

Harmony Grand Concert flattop H162

Harmony flattop H162

Deze Harmony H162 is gebouwd midden jaren zestig (voor circa 1967 omdat ie geen verstelbare trussrod heeft). Dit model was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Massieve Spruce top met massieve Honduras mahonie acher- en zijkanten. De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is gevlakt (12 inch radius) en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Ook een nek reset was weer noodzakelijk om de gitaar goed te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Originele Waverly tuners en Palissander zadel maar nieuwe celluloid slagplaat en nieuwe ebben zadelpinnen. De eerlijke, directe en luide klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.

Goya N21 Flattop 1966

Goya N21 mahonie flattop

Goya gitaren werden tot begin jaren '70 gemaakt door Levin (Zweden) voor de Amerikaanse markt. Kwaliteit voor je geld dus omdat Levin altijd hoge kwaliteit materialen gebruikt voor een redelijke prijs. Om ze goed bespeelbaar te krijgen is wel bijna altijd een reset van de nek en refret van de toets nodig. De platte toets geef ik dan een normale 16 inch radius voor steelstrings dat speelt veel fijner. Deze kleine ladderbraced flattop N21 uit 1966 (nr 303524) is qua model nog net iets kleiner dan een klassieke gitaar, is volledig van mahonie gemaakt. Alleen de toets is van Rio palissander. Originele slagplaat, tuners en palissander zadel. Wel nieuw zadelbeentje en ebben zadelpinnen. Mooi eenvoudig paarlemoeren stippen design op de toets. De c-profiel hals is niet verstelbaar maar heeft een t-bar aluminium trussrod die de hals goed stabiel maakt. Hier en daar heeft de lak wat oneffenheden. Ideale reis gitaar of voor de kleinere mens onder ons. Veel midrange, helder punchy maar ook warme sound, lastig uit te leggen deze moet je gewoon even horen.

Radiotone Regal Flattop

Radiotone Regal flattop

Deze vrij zeldzame mailorder flattop is eigenlijk een hybride versie van een archttop en een flattop. Hij werd gemaakt door Regal ( Chicago midden/eind jaren '30) zoals het label binnenin aangeeft. Mooie sunburst klankkast met jaren '30 design logo op de kop. Het is een vrij kleine gitaar (size O) maar net iets groter dan de gemiddelde parlor gitaar. Massieve ladderbraced spruce top en esdoorn/berken klankkast. Zelfgemaakte vaste Palissander/been brug kan evt worden vervangen door een verstelbare. Vaste brug vind ik zelf wat beter voor het geluid. Waverly tuners, nog soepel werkend, en tailpiece zijn origineel. De sunburst lak ziet er nog redelijk tot goed uit met hier en daar wat kleine beschadigingen. De nek is gereset en de frets zijn opnieuw 'gedressed'. Al met al speelt de wat bredere, lichte v-vorm hals als boter. Luide, punchy maar toch warme creamy sound met veel sustain ideaal voor blues, country en old timey muziek.

Harmony sovereign Jumbo H1260

Harmony Sovereign jumbo H1260 1969

Grootste jumbo size flattop van Harmony gebouwd van 1958 tot begin jaren 70. Deze is gebouwd in 1969. Massief vuren bovenblad met honduras mahonie hals, achter- en zijkanten. Rio palissander toets en (pinloze) brug met nieuw zadelbeentje van been. Ik heb een lichte redress van de frets gedaan. Originele slagplaat en tuners. Af gezien van een kleine gestabilisserde barst in de zijkant onder ziet de klankkast en lak er nog geweldig uit. Ondanks zijn grootte is de gitaar heel licht in gewicht. C-profiel hals speelt fijn en is iets steviger dan bij moderne gitaren. Unique selling point: Jimmy Page speelde op een Harmony Sovereign bij het intro van 'stairway to heaven'. Enfin kijk ook even naar 'John Hardy' van Roscoe Holcomb op zijn toen nieuwe Sovereign. Mooi big boomy (veel bas) 'ladderbraced' geluid. Ideaal voor finger/flat picking.

Harmony H1270 12-snarig Sovereign Jumbo

Harmony H1270 12 string

Deze 12 string werd door Harmony gebouwd tussen 1963 en 1971, Chicago USA. Klankkast is gelijk aan de Sovereign H1260 jumbo gitaren uit die tijd. Massief Honduras mahonie klankkast en nek dus met spruce top, Rio palissander toets en zadel. Nek is wel wat breder, dikker en 12 fret to the body. Ladderbraced dus denk meer aan de Leadbelly sound met zijn Stella dan moderne 12 snarige gitaren. Wat directer, luider meer bluesy geluid ( bekijk filmpje van Mike Russo). Opvallend ten opzicht van de huidige 12 strings is natuurlijk ook het tailpiece en het losse zadel (zit niet vast op de klankkast) met "dubbele" brug. De achterste is voor de spreiding van de snaren. Tailpiece, zadel, slagplaat en tuners zijn allemaal origineel. Zadel is voorzien van nieuwe beentjes (been). Frets zijn opnieuw gedressed. Nek is opnieuw gezet. Lak van de gitaar is goed met hier en daar wat chips verdwenen. Actie van de snaren (nieuwe d'addario 010-050) is mooi laag, nek is recht dus deze gitaar is goed/licht te bespelen maar hou wel rekening met 'chunky' en bredere nek dan bij huidige 12 strings.

Oahu 65m converted mini Jumbo gitaar

Oahu 65M roundneck Jumbo

Dit was een 65m Oahu squareneck lapsteel gitaar gemaakt door Regal voor Oahu, jaren '30, USA, toen ik hem binnen kreeg. De vorige eigenaar had al een poging gedaan (verprutst) om er een 'rondneck' van te maken en die heb ik doorgezet naar een echte mooie moderne roundneck ('converted squareneck'). De 'ebonized' waarschijnlijk esdoorn toets heb ik opnieuw gefret met 12 inch radius voor betere bespeelbaarheid. Zowel de top als de zij- en achterkant zijn gemaakt van Honduras mahonie (kleine barst onderaan is gestabiliseerd, mini jumbo size). Zelfgemaakt Rio palissander zadel zit extra vast mat 2 bouten (onder de paarlemoeren stippen). Waverly tuners had ik nog liggen maar zijn niet origineel meer jaren '50/'60. Opvallend is natuurlijk de mooie "checkered binding" rond de klankkast en de toets. Top is ladderbraced daardoor een grootse open 'sweet' sound met veel sustain (je hoort de lapsteel er nog in terug !).

Yamaha FG-110 Red label

Yamaha FG-110 red label

De Yamaha's red label werden de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (nippon gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze FG-110 is gemaakt in het laatste jaar (1971/1972). De Yamaha's zijn volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. De FG-110 heeft een normale x-bracing met wel heel verfijnde balkjes. Misschien ook dat ze daarom zo goed klinken. Klankkast verder is volgens de Yamaha archieven gemaakt van Agathis. Ik heb het palissander zadel opnieuw gelijmd (9 van de 10 keer zit ie los) en heeft een nieuw benen zadelbeentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Hals (Nato) is mooi recht met een gemiddelde actie van 2,4 mm voor de lage E-snaar en 2,2 mm voor de hoge e-snaar (meeste red label Yamaha's hebben veel te hoge actie). Refret van de toets was nodig om hals recht en perfect bespeelbaar te krijgen. Ik heb ook een nieuwe nut gemaakt van been met iets bredere spreiding van de snaren. De red label yamaha's worden nu steeds vaker herontdekt. Gitaar met veel volume en sustain, tikkie droog veel treble

Yamaha FG-140 Red Label Dreadnought

Yamaha FG-140 dreadnought

Dit is een Yamaha FG-140 red label dreadnought gitaar gemaakt in Taiwan. De red labels zijn het meest gewild en de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (Nippon Gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze zijn qua bouw en materiaal gebruik exact gelijk. Volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. Zowel de top als de x-bracing binnenin zijn heel licht en dun gehouden. Gitaar is dan ook vrij licht zeker in vergelijking met moderne dreadnoughts. Palissander zadel heeft een nieuw (benen) beentje en ebben zadelpinnen. Toets is opnieuw gefret. Hals is mooi recht en actie mooi laag (2,3 mm bij lage E 12e fret, 9 van 10 keer is de actie veel te hoog bij de yamaha's). Ik heb ook een nieuwe benen nut gemaakt met iets bredere spreiding van de snaren. Originele 3-in-line open tuners werken nog prima. Originele celluloid slagplaat. Lak zit er afgezien van wat verkleuring nog goed uit. Met de juiste setup en actie van de snaren zijn dit fantastisch klinkende gitaren met groot volume en veel sustain.

Old Kraftsman OM Flattop

Old kraftsman OM Flattop made by Kay

Deze Old Kraftsman Flattop OM model is gemaakt door Kay in Chicago, USA vroege jaren '50. Old kraftsman was oa een "house brand" van Kay. Klankkast heeft een massieve spruce top met een gelamineerde esdoorn achterkant (daar experimenteerde Kay al mee in de jaren '30). Ik heb de toets weer opnieuw gefret op hem weer perfect bespeelbaar te krijgen. Ook een nieuw iets dikker zadelbeentje gemaakt voor het zadel (met nieuwe ebben pinnen). Klankkast heeft een mooie lichte sunburst en ziet er afgezien van wat kleine beschadigingen nog best goed uit (ook wat craquelé in de lak van de zijkanten). Originele kluson tuners werken nog goed maar ik heb er wel nieuwe ivoroid knoppen opgezet van stewmac (de oude waren helemaal verkruimeld. Evt te vervangen door geheel nieuwe tuners van kluson, dezelfde worden nog steeds gemaakt). Slagplaat heb ik opnieuw gemaakt van oud celluloid materiaal en is vast gelijmd (oorspronkelijk vast met drie schroefjes). Mooi luide bluesy sound ideaal voor fingerpick/flatpick

Kay k6100 Dreadnought

Kay k6100 dreadnought gitaar

Dit is een K6100 flattop gemaakt door Kay in de jaren '50 (Chicago, USA) . Kay maakte vrij weinig dreadnought modellen met x-bracing (meestal kleinere gitaren met ladderbraced tops). Massieve spruce top met gelamineerde mahonie klankkast. Palissander toets heb ik ge-refret om hem weer mooi bespeelbaar te krijgen (oude frets waren echt versleten). C-profiel hals is daarbij ook weer mooi recht geschaafd. Hals is verder vrij smal voor die tijd (nut 43 mm). Ook nieuwe losse kluson tuners, nieuwe ebben zadelpinnen en zadelbeentje van been. Metalen Kay logo op de kop is helaas verdwenen in de loop van de tijd. Wel nog originele celluloid slagplaat. lak heeft hier en daar wat kleine beschadigingen en craquelé. Deze gitaar is vooral bekend door Elmore James die hem versterkte met Dearmond pickups maar klinkt akoestisch zeker ook erg mooi. Vol met veel mid tones. Hij had trouwens de nog wat luxere versie met inleg bij de kop

Kay K15 mini Jumbo Flattop

Kay k15 mini jumbo flattop

Early fifties Kay flattop K15 gemaakt in Chicago USA (nr K15 7327). Model klankkast gaat een beetje richting triple O ook wel mini jumbo genoemd. Massieve ladderbraced spruce top met gelamineerde esdoorn klankkast. Kay begon al in de jaren dertig te experimenteren met gelamineerd hout. C-profiel hals is vrij breed voor moderne begrippen (nut 45 mm). Toets is opnieuw gefret om hem weer perfect zonder aanlopen bespeelbaar te krijgen. Palissander zadel is voorzien van nieuwe pinnen en nieuw zadelbeentje van been. Rode sunburst lak heeft behoorlijk te lijden gehad in de loop der jaren dus die is niet meer moeders mooiste. Originele cream/witte slagplaat zit er nog bij maar heb hem even eraf gehaald voor de foto. Kop is voorzien van nieuwe 3-on-a-plate tuners van kluson dus die werken perfect. Ideale blues fingerpick gitaar met luide recht door zee sound.

Favilla F6 flattop

Favilla F6 flattop

Dit is een F6 Flattop van de Favilla brothers gemaakt in de jaren '60 (nr: 6005738). Qua model lijkt ie een beetje op de Gibson LG (Little guitar, 14 3/4 inch). Favilla (brothers) was een middelgroot vrij oud merk uit de States (sinds 1890) vooral bekend om zijn ukeleles maar ze hebben ook behoorlijk wat gitaren gemaakt zeker in de jaren '50/'60. Favilla gebruikte altijd mooie massieve materialen (vanaf 1970 ging de productie naar Japan en werd vooral gelamineerd). Klankkast is gemaakt van massief honduras mahonie (achterkant uit 1 stuk) met massieve spruce top. Ze hadden hun eigen bracing systeem van de top ontwikkeld. Klank van de gitaar zit ook letterlijk een beetje tussen x-bracing en ladder bracing in. Luid, mooie bassen, veel midden, ideale flatpick country/bluegrass gitaar. Ik heb de Rio Palissander toets nieuw gefret en ook een 12 inch radius gegeven (origineel is ie plat) waardoor die veel fijner speelt. Hals is verder stevig en iets breder bij de nut dan gemiddeld. Originele Waverly tuners met stalen knopjes. Rio Palissander zadel heeft nieuwe zadelbeentje (van been) en nieuwe ebben pinnen. Lak van de body ziet er eigenlijk nog heel goed uit. Barst in de top onder het zadel is gestabiliseerd met stukjes hout van binnen en is weer solide. Oude celluloid slagplaat was helemaal verkruimeld en heb ik nieuw gemaakt van celluloid naar het origineel.

Favilla F5 Flattop

Favilla F5 flattop

Dit is een F5 Flattop van de Favilla brothers gemaakt in de jaren '60 (nr: 51941). Qua model lijkt ie een beetje op de Gibson Mahonie LG0 (Little guitar, 14 3/4 inch). Favilla (brothers) was een middelgroot vrij oud merk uit de States (Long island, sinds 1890) vooral bekend om zijn ukeleles maar ze hebben ook behoorlijk wat gitaren gemaakt zeker in de jaren '50/'60. Favilla gebruikte altijd mooie massieve materialen. Klankkast is gemaakt van massief honduras mahonie (top en achterkant uit 1 stuk) . Ik heb de Rio Palissander toets opnieuw gefret en toets ook een 12 inch radius gegeven (origineel is ie plat) waardoor die veel fijner speelt. Hals is verder stevig en iets breder bij de nut (44 mm) dan gemiddeld. De tuners zijn een keer vervangen door de bekende Rotomatic tuners van Grover die Martin ook gebruikte voor zijn dreadnoughts in de jaren '70. Ze werken nog soepel en precies. Zwarte slagplaat heb ik opnieuw gemaakt naar het origineel (die was helemaal gekrompen). Rio Palissander zadel heeft nieuw zadelbeentje (van been) en nieuwe ebben pinnen. Lak van de body ziet er nog heel fraai uit voor zijn leeftijd. Door favilla's eigen bracing systeem (zit een beetje tussen x-braced en ladderbraced in) heeft deze gitaar zijn eigen sound. Vol en luid iets mellower dan de F6 met spruce top