Vintage flattops
Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.
Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner door wat af te schaven van de toets, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
Harmony "Fender" Grand Concert flattop H165
Fender, Harmony h165 uit begin jaren '60
Volledig massieve Honduras Mahonie "ladderbraced" flattop door Harmony gemaakt in Chicago, USA voor de Fender company eind jaren '60 ( 1969 en 1970) . Dit model is hetzelfde als het ''Grand Concert H165 OM model van Harmony alleen dus met Fender Kop en soort van ''Malibu" Rio Palissander pin zadel (ipv pinless bij origineel) en eigen geschroefde celluloid slagplaat (is er nog wel maar niet niet op de foto). Zadel is voorzien van nieuwe benen beentje en ebben pinnen. Lak/finish ziet er eigenlijk nog goed uit voor deze bijna 60 jarige. Barst aan rand onderste bocht top is gestabiliseerd en opnieuw gelakt. C-profiel hals met one-way verstelbare trussrod. De Rio Palissander toets is voorzien van nieuwe frets. Hals is mooi recht en speelt als een zonnetje met mooie lage actie. Gitaar is voorzien van nieuwe Kluson deluxe Junior tuners met cream knoppen. Mooi warm "ringing'' geluid met behoorlijk volume en pit ideaal voor blues fingerpick maar ook als slag gitaar klinkt ie mooi.
prijs: € 925,00 (incl. 21% BTW)
Guild D25m cherry Bluegrass 1970
Guild D25cherry Bluegrass 1970
Deze Guild D25m cherry Bluegrass is gemaakt in 1970, Rhode island, USA (nr 46854). De hele klankkast zowel top als achter- en zijkanten zijn gemaakt van massief Mahonie. Deze heeft de gewone platte achterkant met balkjes ipv de gelamineerde ""arched" achterkant. De nek is gereset om weer een goede actie te krijgen van de snaren. Verder was er alleen lichte redress van de frets nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen ( met vrij smalle "slim" c-profiel hals, Rio Palissander toets 'by the way'). Rio Palissander zadel is voorzien van nieuw benen zadelbeen en ebben pinnen. Lak ziet er nog redelijk tot goed uit met de bekende butsen en kleine beschadigingen hier en daar. (op de foto is de cherry kleur roder dan in het echt). Een paar kleine barsten in de klankkast zijn gestabiliseerd (bijna niet te zien). De (Japanse) open tuners, celluloid slagplaat en trussrod cover zijn origineel. Simpele tuners werken nog goed maar kunnen evt worden vervangen als je toch een upgrade wil. Enfin vol, groots, woody geluid laat je oren overtuigen.
prijs: € 1.350,00 (incl. 21% BTW)
Yamaha FG-140 Nippon Gakki Red Label Dreadnought 1971
Yamaha FG-140 dreadnought 1971
Dit is een Yamaha FG-140 red label dreadnought gitaar gemaakt in Japan. De red labels zijn het meest gezocht en de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (Nippon Gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze Yamaha FG140 met stemvork logo is gemaakt in 1971 (serienr 1451521 op hielblok, eerste nr is jaartal) voor de Japanse Markt. Volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. Zowel de top als de x-bracing binnenin zijn heel licht en dun gehouden. Gitaar is dan ook vrij licht zeker in vergelijking met moderne dreadnoughts. Palissander zadel heeft een nieuw (benen) beentje en nieuwe palissander zadelpinnen. Frets van de Palissander toets zijn nog zeer goed en zijn licht ge"dressed". Hals is recht en actie mooi laag (2,4 mm bij lage E 12e fret, 9 van 10 keer is de actie veel te hoog bij de Yamaha's). Ik heb ook een nieuwe benen nut gemaakt met iets bredere spreiding van de snaren. Originele mechanieken ( 3 on a plate) zijn origineel en werken nog prima. Donker tortoise celluloid slagplaat is ook origineel. Staat van de lak is zeer goed bijna mint conditie. Met de juiste setup en actie van de snaren zijn dit fantastisch klinkende gitaren voor "the buck"' met best groot volume en warme gedefinieerde sound.
prijs: € 795,00 (incl. 21% BTW)
Favilla F8H dreadnought
Favilla F8H 2e helft jaren '60
Dit is een F8H Flattop van de Favilla brothers gemaakt in de tweede helft van de jaren '60 (nr: 300057). Qua model lijkt ie een beetje op de Gibson J50 (16 inch breedte klankkast, slope shoulders) maar dan nog iets voller/ronder. Favilla (brothers) was een middelgroot vrij oud merk uit de States (Long island, sinds 1890) vooral bekend om zijn ukeleles maar ze hebben ook behoorlijk wat gitaren gemaakt zeker in de jaren '50/'60. Favilla gebruikte altijd mooie massieve materialen. Klankkast is gemaakt van massief honduras mahonie (achterkant uit 1 stuk) en spruce top . Ongeveer helft van de klankkast binding was verdwenen en heb ik vervangen naar origineel. Ik heb de Rio Palissander toets opnieuw gefret en de toets ook een 12 inch radius gegeven (origineel is ie plat) waardoor die veel fijner speelt. Hals is gereset en verder vrij stevig iets breder bij de nut (44 mm) dan gemiddeld. Originele individuele Waverly mechanieken werken nog goed maar misschien een beetje stugger dan moderne tuners. De dunne gestreepte celluloid slagplaat is origineel en heeft de bekende craquelé. Rio Palissander zadel heeft nieuw zadelbeentje (van been) en nieuwe ebben pinnen. Lak van de body ziet er nog redelijk uit met de bekende dings en dongs voor een gitaar op leeftijd. Door Favilla's eigen bracing systeem (soort fan bracing, zit een beetje tussen x-braced en ladderbraced in) heeft deze gitaar zijn eigen sound. Vol en luid met behoorlijke punch tikkie droog. Ideale flatpick bluegrass gitaar bijv.
prijs: € 1.550,00 (incl. 21% BTW)
Levin Model 47 1947
Levin flattop model 47 1947
Deze Flattop Jumbo size/dreadnought model 47 is in Zweden door Levin in 1947 gebouwd (serienr op de kop is een beetje vaag maar begint met 190???). 1947 was het laatste jaar dat dit model werd gemaakt. Het no-pin Palissander zadel bij deze is origineel ( ik zag ze bij andere modellen van Levin) maar er zat bij eerdere exemplaren van dit model een ander groter zadel op. Waarschijnlijk waren die gewoon even op en hebben ze er dit zadel opgezet, Ik heb een refret van de Rio palissnader toets gedaan om hem weer perfect zonder buzzen te laten klinken ( met 12 inch radius toets). C-profiel hals voelt modern en comfortabel. Klankkast is gemaakt van massief mahonie met spruce top. Top is ladderbraced voor een geheel eigen sound: woody, luid, direkt. Sunburst nitrocllulose lak ziet er nog redelijk uit met de bekende nitro craquelé . In de top zijn een aantal lengte barsten gestabiliseerd. De originele tuners waren helaas verdwenen. Ik heb er nieuwe goede kwaliteit butterbean tuners op gezet
prijs: € 875,00 (incl. 21% BTW)
Harmony Grand Concert H181 1969
Harmony grand concert H181 1969
Deze Harmony grand concert H181 is net als zijn broertje H167 maar 2 jaar gemaakt (1969 en 1970, Chicago, USA) en daardoor wat minder bekend dan de Harmony H162 Grand Concert. Deze is gemaakt in 1969 ( jaar stempel binnenin). De vorm van de klankkast (000-size) is wel precies hetzelfde. Ook de achter- en zijkanten zijn gemaakt van massief Honduras mahonie (de h167 heeft Berken klankkast). "Pumpkin coloured ladderbraced" top is van massief vuren (spruce) gemaakt. Opvallend is natuurlijk de Fender style kop en de palissander moustache pin brug (nieuwe ebben pinnen en beentje). Origineel verstelbaar plastic zadelbeen is vervangen door een vaste. De plastic verstelbare zijn toch een beetje "tone-killers". Originele zwarte Batwing slagplaat is er nog maar staat niet op de foto. Ook originele 6 op een rij tuners van Waverly werken nog prima wel altijd wat stug. Nieuwe nut gemaakt van been. Deze gitaar had (zoals gebruikelijk bij de Harmony's) een nek reset en een redress van de toets nodig maar speelt nu weer licht met een mooie rechte hals en een lage actie van de snaren. De nitro cellulose ziet lak er nog redelijk tot goed uit. Het geluid is vergelijkbaar met de H162 ( zelfde hout soorten): eerlijke directe, woody, ladderbraced blues klank
prijs: € 875,00 (incl. 21% BTW)
Silvertone Harmony flattop H1210
Silvertone H1210 1968
Deze hybride Silvertone flattop ( wel flattop maar met een floating bridge) is gemaakt door Harmony ( Chicago, USA) in 1968. Model nr is H1210 (harmony) of de 319 (Silvertone). De naam Silvertone werd gebruikt/was het huismerk van warenhuis/mail order catalogus Sears en Roebuck (1940-1970). Om hem weer bespeelbaar te krijgen heb ik een nek reset en refret (12 inch radius toets) gedaan dus behoorlijk wat werk. Klankkast is geheel gemaakt van dosse gezaagd massief Berken. Je ziet dat vaker bij de oude blues gitaartjes zoals bijv de Stellas van Oscar Schmidt (jaren '20/'30) maar ook dus later na 1940 door Harmony. Deze gitaar is vrij eenvoudig gebouwd met geverfde binding en rosette maar heeft flinke mojo sound ( woody, droog, luid). Ideaal voor blues/folk picking. Waverly Tuners, tailpiece en cream witte celluloid slagplaat ( niet op de foto) zijn origineel. Fijne c-profiel hals. Lak van de kast is afgezien van hier en daar wat slijtage nog best goed. Nieuw ebben brug getopt met been is van eigen hand en is een behoorlijke upgrade
prijs: € 750,00 (incl. 21% BTW)
Morris W30 dreadnought
Morris W30 dreadnought
Deze Morris "made in Japan" W30 dreadnought dateert ergens van eind jaren '70/begin '80 (nr 011427). Nog net geen vintage zou je kunnen zeggen. Mooi gemaakt en qua hout (spruce, palissander) en uitvoering allemaal net iets sjieker ( abalone rand, ingelegd logo ed). Het blijft wel een volledig gelamineerde gitaar en het zou me niks verbazen als de productie plek hetzelfde was als van de Suzuki gitaren uit die tijd. Vooral de heel erg comfortabele nek doet me aan Suzuki denken. Morris maakte vooral in de jaren '70 veel middle- maar ook high-end gitaren voor de Amerikaanse markt. Voornamelijk gelamineerde kopieën van Martin modellen. Zadel is voorzien van nieuw benen zadelbeen en nieuwe ebben pinnen. Ook nieuwe benen nut gemaakt. Lak van gehele gitaar ziet er nog top uit. Licht redress van de frets was nodig om hem weer fijn zonder buzzen te laten spelen. Originele Morris tuners (Gotoh?) werken smooth en precies en hebben al een beetje patina maar dat maakt ze eigenlijk wat mooier dan nieuwe glimmende. Enfin basic goed klinkende stabiele misschien voor on the road dreadnought.
prijs: € 675,00 (incl. 21% BTW)
Frii 12 snarige cutaway Dreadnought '60
Frii 12 snarige cutaway Dreadnought '60
Deze 12 snarige gitaar is gemaakt door Goran Frii in Umea, Zweden. Frii was één van kleinere gitaarbouwers uit Zweden van na de oorlog tot jaren '70. Lastig precies te dateren maar qua stijl en hardware zou ik zeggen Jaren '60. Opvallend bij deze gitaar is de stelbare hals dmv duimwieltje onder aan de hiel. Daardoor is de hoek van de hals te stellen en zeker bij een 12 snarige is dat erg handig om zo de actie van snaren naar eigen wens te kunnen aanpassen. Massieve spruce top maar de achter- en zijkanten zijn van gelamineerd Mahonie. Barst top rechts van de toets en barst midden achterkant is gestabiliseerd. Toets is opnieuw gefret tevens radius gemaakt in de toets van 12 inch. Vrij brede U-profiel hals (52 mm nutbreedte, met oneway trussrod). Verder ook bijzonder 12 1/2 "fret to the body'' en natuurlijk de cutaway bij een 12 snarige. Dat zie je niet zoveel. Klankkast/top is verder "ouderwets" Ladderbraced dus klank gaat veel meer richting Leadbelly's sound dan moderne x-braced 12 strings. Origineel staartstuk, celluloid slagplaat en mechanieken (Kolbe?) zijn waarschijnlijk van Duitse makelij. Mechanieken werken nog prima. Palissander zadel met been getopt is eigen maak. Voorzien van D'addario phosfor bronze light 010-047 snaren
prijs: € 825,00 (incl. 21% BTW)