Vintage flattops

Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.

Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner door wat af te schaven van de toets, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
 

Harmony Grand Concert flattop H162

Harmony flattop H162

Deze Harmony H162 is gebouwd midden jaren zestig (voor circa 1967 omdat ie geen verstelbare trussrod heeft). Dit model was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Massieve Spruce top met massieve Honduras mahonie acher- en zijkanten. De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is gevlakt (12 inch radius) en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Ook een nek reset was weer noodzakelijk om de gitaar goed te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Originele Waverly tuners en Palissander zadel maar nieuwe celluloid slagplaat en nieuwe ebben zadelpinnen. De eerlijke, directe en luide klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.

Goya N21 Flattop 1966

Goya N21 mahonie flattop

Goya gitaren werden tot begin jaren '70 gemaakt door Levin (Zweden) voor de Amerikaanse markt. Kwaliteit voor je geld dus omdat Levin altijd hoge kwaliteit materialen gebruikt voor een redelijke prijs. Om ze goed bespeelbaar te krijgen is wel bijna altijd een reset van de nek en refret van de toets nodig. De platte toets geef ik dan een normale 16 inch radius voor steelstrings dat speelt veel fijner. Deze kleine ladderbraced flattop N21 uit 1966 (nr 303524) is qua model nog net iets kleiner dan een klassieke gitaar, is volledig van mahonie gemaakt. Alleen de toets is van Rio palissander. Originele slagplaat, tuners en palissander zadel. Wel nieuw zadelbeentje en ebben zadelpinnen. Mooi eenvoudig paarlemoeren stippen design op de toets. De c-profiel hals is niet verstelbaar maar heeft een t-bar aluminium trussrod die de hals goed stabiel maakt. Hier en daar heeft de lak wat oneffenheden. Ideale reis gitaar of voor de kleinere mens onder ons. Veel midrange, helder punchy maar ook warme sound, lastig uit te leggen deze moet je gewoon even horen.

Harmony sovereign Jumbo H1260

Harmony Sovereign jumbo H1260 1969

Grootste jumbo size flattop van Harmony gebouwd van 1958 tot begin jaren 70. Deze is gebouwd in 1969. Massief vuren bovenblad met honduras mahonie hals, achter- en zijkanten. Rio palissander toets en (pinloze) brug met nieuw zadelbeentje van been. Ik heb een lichte redress van de frets gedaan. Originele slagplaat en tuners. Af gezien van een kleine gestabilisserde barst in de zijkant onder ziet de klankkast en lak er nog geweldig uit. Ondanks zijn grootte is de gitaar heel licht in gewicht. C-profiel hals speelt fijn en is iets steviger dan bij moderne gitaren. Unique selling point: Jimmy Page speelde op een Harmony Sovereign bij het intro van 'stairway to heaven'. Enfin kijk ook even naar 'John Hardy' van Roscoe Holcomb op zijn toen nieuwe Sovereign. Mooi big boomy (veel bas) 'ladderbraced' geluid. Ideaal voor finger/flat picking.

Yamaha FG-110 Red label

Yamaha FG-110 red label

De Yamaha's red label werden de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (nippon gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze FG-110 is gemaakt in het laatste jaar (1971/1972). De Yamaha's zijn volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. De FG-110 heeft een normale x-bracing met wel heel verfijnde balkjes. Misschien ook dat ze daarom zo goed klinken. Klankkast verder is volgens de Yamaha archieven gemaakt van Agathis. Ik heb het palissander zadel opnieuw gelijmd (9 van de 10 keer zit ie los) en heeft een nieuw benen zadelbeentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Hals (Nato) is mooi recht met een gemiddelde actie van 2,4 mm voor de lage E-snaar en 2,2 mm voor de hoge e-snaar (meeste red label Yamaha's hebben veel te hoge actie). Refret van de toets was nodig om hals recht en perfect bespeelbaar te krijgen. Ik heb ook een nieuwe nut gemaakt van been met iets bredere spreiding van de snaren. De red label yamaha's worden nu steeds vaker herontdekt. Gitaar met veel volume en sustain, tikkie droog veel treble

Kay k6100 Dreadnought

Kay k6100 dreadnought gitaar

Dit is een K6100 flattop gemaakt door Kay in de jaren '50 (Chicago, USA) . Kay maakte vrij weinig dreadnought modellen met x-bracing (meestal kleinere gitaren met ladderbraced tops). Massieve spruce top met gelamineerde mahonie klankkast. Palissander toets heb ik ge-refret om hem weer mooi bespeelbaar te krijgen (oude frets waren echt versleten). C-profiel hals is daarbij ook weer mooi recht geschaafd. Hals is verder vrij smal voor die tijd (nut 43 mm). Ook nieuwe losse kluson tuners, nieuwe ebben zadelpinnen en zadelbeentje van been. Metalen Kay logo op de kop is helaas verdwenen in de loop van de tijd. Wel nog originele celluloid slagplaat. lak heeft hier en daar wat kleine beschadigingen en craquelé. Deze gitaar is vooral bekend door Elmore James die hem versterkte met Dearmond pickups maar klinkt akoestisch zeker ook erg mooi. Vol met veel mid tones. Hij had trouwens de nog wat luxere versie met inleg bij de kop

Kay K15 mini Jumbo Flattop

Kay k15 mini jumbo flattop

Early fifties Kay flattop K15 gemaakt in Chicago USA (nr K15 7327). Model klankkast gaat een beetje richting triple O ook wel mini jumbo genoemd. Massieve ladderbraced spruce top met gelamineerde esdoorn klankkast. Kay begon al in de jaren dertig te experimenteren met gelamineerd hout. C-profiel hals is vrij breed voor moderne begrippen (nut 45 mm). Toets is opnieuw gefret om hem weer perfect zonder aanlopen bespeelbaar te krijgen. Palissander zadel is voorzien van nieuwe pinnen en nieuw zadelbeentje van been. Rode sunburst lak heeft behoorlijk te lijden gehad in de loop der jaren dus die is niet meer moeders mooiste. Originele cream/witte slagplaat zit er nog bij maar heb hem even eraf gehaald voor de foto. Kop is voorzien van nieuwe 3-on-a-plate tuners van kluson dus die werken perfect. Ideale blues fingerpick gitaar met luide recht door zee sound.

Yamaki YW-15 Dreadnought '70

Yamaki YW-15 Dreadnought '70

Het Japanse merk Yamaki is in Europa wat minder bekend. Het werd door Daion (Nagoya, Japan) gebruikt voor instrumenten die naar de VS werden geëxporteerd voornamelijk in de jaren '70/begin '80. De kop en design logo doet me ook heel erg denken aan de Suzuki/Morris gitaren uit die jaren. Ws komen velen uit dezelfde fabriek. De Yamaki YW-15 is zeker een "entry level'' Model bestaande uit een geheel gelamineerde kast. Maar zoals de Yamaha's uit die tijd wel redelijk licht en fijn gebouwd met verrassend mooi geluid. Achterkant steelt natuurlijk de show met "waterval" Mahonie. Zadel is voorzien van nieuw benen beentje en ebben zadelpinnen. Frets zijn "gedressed" waardoor ie fijn speelt zonder aanlopen of buzz met lage actie van de snaren met mooie rechte hals. Originele Japanse tuners werken nog prima maar kunnen evt worden vervangen door sjiekere.