Vintage parlors

Oahu parlor gitaar 1945

Oahu parlor guitar

Deze Oahu parlor gitaar is door Harmony (Chicago, USA) gemaakt in 1945. In tegenstelling tot de meeste parlor gitaren heeft deze een spruce top (ipv birch) en echte celluloid binding daardoor iets 'higher end'. Achter- en zijkant zijn wel van berken gemaakt. Ik heb een nek 'reset' en een 'refret' gedaan van de toets waardoor ie weer heerlijk speelt. Ook een nieuw benen zadelbeentje en topkam. Originele mechanieken werken perfect en zien er nog als nieuw uit! Kortom een mooi 'ladderbraced' slide/bluesgitaartje met crispy sound.

Levin 'Nevada' model 28 parlor flattop

Levin 'Nevada'  model 28 parlor 1953

Deze parlor gitaren van Levin (Model 28, Nevada, nr 323987) werden gemaakt in Zweden van 1952 tot 1956. Toen ik hem binnen kreeg zat eigenlijk elk balkje aan de binnenkant los (nogal desastreus voor het geluid). De achterkant (gevlamd esdoorn) moest los om alle balkjes weer goed te kunnen lijmen. Ook barst in de top (spruce) is gestabiliseerd met diamantjes (stukjes spruce facet geschuurd). Door het lijmen van de zangbalkjes en een goede reset van de nek, waardoor de brug weer genoeg hoogte kreeg, kwam de gitaar weer tot leven. C-profiel mahonie hals speelt ook weer licht door een refret van de toets (Rio Palissander, toets heb ik een lichte radius gegeven ipv de oorspronkelijke platte toets). 'Butterbean' tuners, brug en Levin tailpiece zijn origineel. De brug heb ik wel voorzien van een 'benen' top. Het resultaat mag er zijn mooie punchy, boxie sound met veel volume voor zo'n klein gitaartje.

Harmony Parlor jaren '30

Harmony Parlor jaren 30

Dit is ook een mooitje. Kleine Parlor gitaar gemaakt door Harmony (Chicago, USA). Aan de kleine Harmony 'decal' achter op de kop te zien uit de jaren '30. Volledig gemaakt uit berken maar dit keer met gewoon naturel gelaten top. De toets is gemaakt van esdoorn donker gebeitst. Ik heb weer een nek reset en refret job gedaan aan de nek. De toets heeft nu een lichte 16 inch radius voor nog betere speelbaarheid. Originele berken zadel was zoals wel vaker gebeurd doormidden gebroken en is nu vervangen door een ebben zadel met nieuwe palissander pinnen (zelfde vorm als het origineel). Ook top-kammetje is vervangen door eentje van been. Originele open kop tuners met mooie celluloid zwarte knoppen. Deze gitaartjes kunnen maximaal de light stalen snaren hebben maar je moet zeker niet veel zwaarder gaan. Deze parlor heeft een minder boxie-geluid dan de meeste parlors maar veel meer een open licht geluid.

sunburst Parlor jaren '30

sunburst Parlor gitaar

Dit is een 'klassieke' parlor gitaar waarvan er velen zijn gemaakt door waarschijnlijk Harmony of Regal in de jaren '20 en '30. Volledig berken klankkast, sunburst finish, archtop brug (nieuw gemaakt van ebben en been) met plaatstalen staartstuk, ladderbraced, lichte v-vorm hals en 12e fret tot de klankkast. Alhoewel het goedkope gitaren waren in die tijd zijn ze wel altijd goed gemaakt, niet al te zwaar gebouwd van massief hout, goede mechanieken ed. Deze parlor heeft een "faux" streeptekening om het duurdere fiddleback esdoorn (maple) na te bootsen en een geschilderde witte streep rondom ipv echte binding. Door refret van de toets (en lichte 16 inch radius) speelt ie weer fijn. Originele open tuners en staartstuk. Deze gitaar heeft het typische luide boxie ouderwetse geluid zo kenmerkend voor de berken parlors._

Imperial parlor gitaar 1900

Imperial parlor gitaar 1900

Imperial parlor gitaar gemaakt rond 1900 Cincinnati USA. Historisch gezien is dit een interessante gitaar. Het is een van de eerste steelstrings. Imperial guitars (John Church & co meer info: www.leavingthisworld.com) patenteerde in 1891 een metalen tailpiece/zadel om steelstring ipv darm(gut) snaren te gebruiken. Deze parlor is vrij sober gemaakt met spruce top en dosse gezaagd esdoorn klankkast zonder binding. Achter- en zijkanten zijn opnieuw gepolitoerd. Mooie simpele rosette. Vrij scherpe v-vorm nek met opnieuw gefrette palissander toets. Originele tuners en tailpiece/zadel. Ik heb ook een nek reset gedaan om de actie van de snaren weer goed te krijgen. Mooie "sweet" sound.