Vintage archtops

Archtop gitaren zijn gitaren met een bolle boven- en achterkant. De klankgaten hebben net, als bij de viool en de cello, de vorm van twee f-sleutels, maar je hebt ook archtops met een rond klankgat. De vintage archtops die ik verkoop zijn door verschillende Amerikaanse bouwers gemaakt tussen 1920 en 1960. Vooral in de dertiger jaren waren ze populair, in zowel de blues, jazz als countrymuziek.

Alle archtops zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. De meeste van de hieronderstaande archtops hebben een originele zwevende slagplaat. Ik heb ze vaak even weggelaten ivm de foto. Eventueel kan elke archtop worden voorzien van een customized, op maat gemaakte slagplaat. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.

 

Harmony Monterey archtop H1456

Harmony  Monterey archtop H1456 1947

Harmony Monterey sunburst archtop uit de jaren '40, voorjaar 1947 om precies te zijn (S-47, model H1456). Mooier model met elegantere f-sleutels dan de latere monterey archtops. Massief kwartiers spruce bovenblad met dosse esdoorn achterblad en zijkanten (paar kleine barsten zijn gestabiliseerd met wat kleine lak beschadigingen) . Waverly harmony tuners en vintage tailpiece. Ik ben niet helemaal zeker of ze origineel zijn, wel uit de tijd. Toets en brug van rio palissander. Brug is nieuw homemade gemaakt. Toets is gevlakt en ge'refret'. C-hals voelt comfortabel maar is iets aan de dikkere kant. Mooie luide sound met veel projectie. All you need in an archtop.

Marvel archtop cutaway

Marvel archtop

Dit is een Marvel cutaway archtop gemaakt door de Kay company uit Chicago in de fifties. Vrij groot model (17 inch klankkast) met massief spruce bovenblad en gelamineerd 'flamed' esdoorn zij- en achterkant. Rio palissander toets met paarlemoeren blok inleg. Originele kluson tuners (nieuwe ivoroid knoppen) en staartstuk en 'cream' kleurige slagplaat (niet op de foto). De Lak heeft een mooie antieke goudgele uitstraling gekregen in de loop der jaren. C-profiel hals is smal maar ook aan de stevige kant. Hals is gereset en ge'refret' waardoor die weer als nieuw speelt. Mooi luid maar toch subtiel, beetje droog jazzy geluid.

Kay deluxe archtop

Kay deluxe 'roundhole' archtop

Deze Kay deluxe 'roundhole' archtop uit de jaren 30 is redelijk zeldzaam. De assymetrische 'Venetian ' stijl 'roundhole' archtop zie je veel vaker. Maar ze zijn eigenlijk op dezelfde manier gebouwd qua bebalking van de top. Er zitten namelijk geen twee rechte balkjes in de lengte richting van de gitaar onder de top maar een x-patroon van meerdere balkjes. De gitaar krijgt daardoor een uniek, luid bijna dobro-achtig geluid dat bijna met geen andere gitaar is te vergelijken. Ook bijzonder is het 'Zorsi adjustable' nek systeem waardoor je de hoek van de nek tov van de klankkast kan aanpassen met een grote schroef binnenin bij het hielblok. Top is van massief vuren gemaakt en de achter-en zijkant van gelamineerd mahonie. (De Kay-company was een van de eerste die met gelamineerd hout experimenteerde). De zwart/roodbruine sunburst van de klankkast ziet er nog als nieuw uit, alleen de nek is ooit een keer geschuurd en je ziet nu blank bruin mahonie (ook mooi). Hardware (tuners, staartstuk, brug) is geheel origineel. Ik zou zeggen komt het horen deze gitaar heeft echt een eigen sound

Harmony Patrician H1407

Harmony Patrician H1407 Archtop

Deze Harmony Patrician (1780 H1407) is in 1944 gebouwd (Chicago, USA). Oorspronkelijk had deze archtop een houten tailpiece ipv een metalen ivm schaarste van metaal tijdens de 2e wereldoorlog. Metalen tailpiece is dus niet origineel maar is er denk ik een tiental jaren later opgezet. Massieve spruce top met schitterende licht cognac sunburst (in het echt mooier dan op de foto!). Massieve Honduras mahonie klankkast met mooie celluloid binding. Rio Palissander toets is voorzien van nieuwe frets. Samen met de c-profiel hals speelt deze arch weer erg fijn. Ebben bandpin, homemade Rio Palissander/benen brug zijn er nieuw opgezet. Tuners zijn origineel alleen de knoppen zijn vervangen door nieuwe van ivoroid (Stewmac). Geluid is wat warmer dan de gemiddelde archtop, maar met zeker ook punch en volume (veel midrange).

Hofner Archtop model 456

Hofner archtop model 456

Hofner archtop model 456 is een midrange archtop gemaakt in de jaren vijftig (1948-1962) in Mohrendorf, Beieren, West-Duitsland. Ik denk meer richting begin dan eind jaren vijftig. De archtop is voorzien van een Hilos-electric pickup (Reitzig & co, Berlijn, lage weerstand 3 ohm ) waarschijnlijk zat ie er vanaf het begin al op. De brug, het staartstuk en de slagplaat is origineel. De Rio-Palissander toets met pearloid (mother of toilet seat !) inleg is opnieuw gefret. Hals heeft geen trussrod maar is bij het herfretten kaarsrecht geschaafd waardoor deze arch weer heel licht speelt. Prachtig flamed maple (esdoorn), wel gelamineerde klankkast zowel top als de zij-en achterkant. Schitterende sunburst met wel wat 'buckle ware' aan de achterkant. Vooral elektrisch versterkt heeft deze archtop een erg mooie, lichte, jazzy sound. Pickup is evt te vervangen door een krachtiger pickup naar wens en evt volume en 'tone' pots. Nieuwe open back 'butterbean' tuners.

Harmony Patrician H1415

Harmony Patrician H1415 1944 archtop

Deze Harmony Patician is gemaakt in 1944. Oorspronkelijk hadden deze archtops (tussen 1941 en 1945) een houten staartstuk (alle staal werd gebruikt voor wapens in de 2e WO). Nikkel/stalen tailpiece is dus niet origineel en waarschijnlijk er later opgezet. De top is gemaakt van massief vuren/spruce met een mahonie tussenstuk (andersom bestaat ook). De rest van de gitaar is gemaakt van massief mahonie inclusief de hals (c-profiel). De toets is van Rio Palissander. Het werk aan deze gitaar was een nek reset, refret van de toets, het maken van een Rio Palissander brug en het plaatsen van nieuwe Kluson tuners. De lak heeft hier en daar een krasje maar is origineel en ziet er eigenlijk nog heel goed uit voor deze 70 jarige. Tortoise celluloid kopfineer, pearloid toets inleg en mooie houten mozaiek randinleg. Vrij droog, resonant en luid archtop geluid.

Slingerland Songster Archtop

Slingerland Songster Archtop

Slingerland, nog steeds bekend van de drums, maakte in de jaren 30 ook gitaren. De highend archtop body's werden in het echt gemaakt door waarschijnlijk Regal of Kay te Chicago. Alleen het ijzerwerk (tailpiece ed) waren van Slingerland zelf. Deze archtop is zo'n voorbeeld. Mooie kop inleg met metallic gespikkeld celluloid (waarschijnlijk rest materiaal van de drums). Massieve spruce top met gelamineerd gevlamd esdoorn achter- en zijkanten. Origineel tailpiece met slingerland logo. Nieuwe 'butterbean' open mechanieken en zelfgemaakte ebben verstelbare brug. Wat 'buckle ware' op de achterkant en hier en daar een chipje finish weg maar verder ziet de lak er nog goed uit voor deze oude dame. Ik heb een refret en een nek reset gedaan om de gitaar weer licht bespeelbaar te krijgen. Mooi luide, vrij droge archtop sound

Kalamazoo Tenor archtop 1936

Kalamazoo tenor archtop 1936

Dit is een Kalamazoo Tenor Archtop uit 1936. Kalamazoo was de budget lijn van Gibson in de jaren '30 begin '40. In dezelfde tijd was de tenor gitaar best populair vooral bij tenor banjo spelers die wilden overstappen op gitaar. Opvallend is de mooie bolle spruce top en mahonie achterkant dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de L30 archtop van Gibson die veel platter is. Ik heb een refret gedaan van de toets. Oude frets waren geheel versleten. De hals is verder natuurlijk vrij smal (maar 4 snaren) maar is bewonderenswaardig recht gebleven. Toets bestaat eigenlijk uit een laagje ebben fineer. Lak van de gitaar ziet er verder nog heel goed uit. Opvallend is de witte lijn rond de sleutelgaten. Het ziet er origineel uit maar kan deze versie niet vinden bij andere kalamazoo archtops uit die tijd. Oude grover tuners (verhouding circa 1 op 3) had ik nog liggen maar weet niet helemaal zeker of deze er ook origineel erop zaten. Ze kunnen evt worden vervangen door moderne (1 op 5) banjo tuners. Tailpiece, slagplaat en palissander verstelbare brug zijn origineel. Mooi verfijnd gebalanceerd 'sweet' geluid maar verwacht niet een bak volume zoals bij sommige 6 snarige archtops.