Vintage flattops

Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.

Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
 

Silvertone Jumbo 618

Silvertone jumbo 618

Deze grote jumbo Silvertone flattop (model 618) is gemaakt door de Kay company uit Chicago. Mooi 'wind chime' Silvertone label dateert deze gitaar midden jaren vijftig. Massief vuren (spruce) top is mooi thee-lichtbruin gekleurd met lichte sunburst (wat kleine deukjes linksonder). Radialen in het hout duiden op perfect kwartiers gezaagd hout. De gelamineerde mahonie zij- en achterkant is veel donkerder van kleur. Typisch voor de Kay gitaren is de vrij dikke maar toch smalle (4,2 cm bij de 'nut') c-hals. Uiteraard weer perfecte bespeelbaarheid door nek reset en refret. Originele pinloze palissander brug. De kop is voorzien van nieuwe gotoh gesloten tuners. Boomy en vol 'ladderbraced' geluid.

Silvertone Flattop H602 1958

silvertone flattop 1958

Deze 'Harmony made' Silvertone komt uit de jaren vijftig. Voorjaar 1958 om precies te zijn 'made in the USA' (stempel in de klankkast geeft aan S-1958 en S staat voor spring). Precies hezelfde model als de H162 van Harmony. Kwartiers gezaagd vuren top (ladderbraced) met massieve berken of esdoorn dosse gezaagde zij- en achterkant. Nieuw homemade rio palissander zadel. Nek is ge'reset' en de frets zijn licht 'redressed'. Originele Waverly tuners en witte slagplaat (niet op de foto). Mooie bruine vintage fifties look sunburst zonder beschadigingen. Direkt bluesy, punchy geluid met flink volume.

Harmony Grand Concert flattop H162

Harmony flattop H162

Deze Harmony H162 is gebouwd in het midden van de jaren zestig. Dit model was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Het zal toeval zijn maar bij deze gitaar valt meteen het schitterende 'curly' mahonie op waarvan de body is gemaakt. De 'spruce top' heeft ook lichte spiegels dat duidt op exact kwartiers gezaagd hout (de 2 kleine barsten naast de toets zijn gestabiliseerd). De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is gevlakt en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Nek reset was overigens weer noodzakelijk om de gitaar bespeelbaar te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Originele waverly tuners, palissander zadel, celluloid slagplaat en nieuwe ebben zadelpinnen. De eerlijke, directe en luide klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.

Harmony grand concert H165 1969

Harmony flattop H165 1969

Volledig massieve mahonie flattop van Harmony uit 1969 (F-69, nr: H165 8472) made in the USA. Deze gitaren zijn van de jaren 40 tot in de jaren 70 gebouwd door de Harmony fabriek uit Chicago. Het model is vergelijkbaar met het OM-model van Martin alleen wel 'ladder' braced ipv. x-braced. Alle harmony's uit de States zijn van massief hout gemaakt. Rio palissander toets en zadel (met nieuw beentje) en originele waverly tuners. De klankkast heeft geen 'bindings' daardoor enige lichte rand-beschadiging aan de originele lak op de achterkant. De nek is ge'reset' en ge'refret'. De gitaar is opvallend licht van gewicht. Mooi warm geluid met behoorlijk volume en pit. Laat je overtuigen door Lightning Hopkins en een verlegen toekijkende Joan Baez.

Goya N21 Flattop 1966

Goya N21 mahonie flattop

Goya gitaren werden tot begin jaren '70 gemaakt door Levin (Zweden) voor de Amerikaanse markt. Kwaliteit voor je geld dus omdat Levin altijd hoge kwaliteit materialen gebruikt voor een redelijke prijs. Om ze goed bespeelbaar te krijgen is wel bijna altijd een reset van de nek en refret van de toets nodig. De platte toets geef ik dan een normale 16 inch radius voor steelstrings dat speelt veel fijner. Deze kleine ladderbraced flattop N21 uit 1966 (nog net iets kleiner dan een klassieke gitaar) is volledig van mahonie gemaakt. Alleen de toets is van palissander. Originele slagplaat, tuners en palissander zadel. De oude knoppen (verkruimeld) van de tuners zijn vervangen door cream ovalen plastic knoppen. Mooi eenvoudig paarlemoeren stippen design op de toets. De c-profiel hals is niet verstelbaar maar heeft een t-bar aluminium trussrod die de hals goed stabiel maakt. Hier en daar is de lak wat vaal geworden. Ideale reis gitaar of de kleinere mens onder ons. Veel midrange, helder punchy maar ook warme sound, lastig uit te leggen deze moet je gewoon even horen.

Radiotone Regal Flattop

Radiotone Regal flattop

Deze mailorder vrij zeldzame flattop werd exclusief verkocht bij Radiotone gitaarlessen. Hij werd gemaakt door Regal, Chicago midden jaren '30 zoals het label binnenin aangeeft. Schitterende sunburst klankkast met jaren '30 design van de kop. Het is een vrij kleine gitaar (size O) maar net iets groter dan de gemiddelde parlor gitaar met een originele verstelbare archtop brug en tailpiece (gegraveerd met Radiotone). Massieve ladderbraced spruce top en esdoorn/berken klankkast. Waverly tuners zijn origineel en werken soepel. De lak ziet er op een paar plectrum vegen na nog heel goed uit. De nek is gereset en de frets zijn opnieuw 'gedressed'. Al met al speelt de wat bredere, lichte v-vorm hals als boter. Luide, punchy maar toch warme sound met veel sustain ideaal voor blues, country en old timey muziek.

Levin 'Goliath' LM-26 dreadnought 1959

Levin 'Goliath' LM-26 dreadnought 1959

De Levin Goliath werd voornamelijk voor de Engelse markt gemaakt van 1958 tot 1963 als de betaalbare variant van de Martin dreadnoughts (Pete Townsend's eerste stage gitaar). Deze Goliath (nr 395120, Made in Sweden) is gebouwd in 1959. Levin gebruikte altijd hoge kwaliteit massief hout voor zowel de x-braced top (AAA-klasse Spruce) en achter- en zijkanten (gevlamd esdoorn). 9 van de 10 Levin gitaren hebben een nek-reset nodig zoals ook bij deze (gelukkig was de 'bolt on' nek makkelijk los te krijgen). Samen met een opnieuw gefrette toets (lichte 16 inch radius ipv platte toets) speelt deze Goliath weer heel licht en fijn. Originele tuners (met nieuwe ivoroid knoppen) werken nog perfekt. Twee barsten in de top zijn gestabileerd. De sunburst gelakte top ziet er wat gehavend uit (alleen cosmetisch, achterkant en zijkanten zien er eigenlijk nog heel goed uit). Naar mijn bescheiden mening doet het geluid zeker niet onder voor de D28's en J45's van Martin en Gibson uit deze tijd. Mooi vol boomy, warm geluid meer richting de Gibson J45 dan de Martin's (meestal wat meer treble).

Gibson J40

Gibson J40 1972

Deze meest basic dreadnought van Gibson is gemaakt in 1971 of 1972. In 70'er jaren ging het wat minder met de kwaliteit en ideeën bij Gibson. Toen ik deze gitaar binnen kreeg lag de hele dubbele x-bracing van de top geheel los. De dubbele x was bedacht om de dunne spruce top sterker te maken maar dat ging wel ten koste van het geluid. Mede ook de brugplaat (5mm dik triplex) onder de brug was veel te groot en zwaar. Omdat ik de gitaar toch open moest maken heb ik de bebalking en brugplaat veranderd in een Gibson patroon van voor 1954 met 'scalloped' balkjes en een dunne (2,5 mm) esdoorn brugplaat (zie foto). Het gevolg is een veel meer open, boomy warme sound. Hals, frets en lak van de gitaar waren/zijn nog in perfekte staat met originele Kluson tuners. Alleen een licht redress van de frets was nodig om hem speelklaar te krijgen. Massief Mahonie body. Mahonie c-profiels hals met trussrod voelt perfekt aan (niet te breed, te smal of te dik). Het originele pinloze zadel is opnieuw gelijmd (die zat ook los) en voorzien van 2 bouten afgedekt met paarlemoeren stip.

Guild M20 1965-69

Guild M20 1965-69

Dit is een Guild M20 gemaakt in Hoboken, New Jersey, USA. Exacte jaartal is moeilijk vast te stellen maar Guild gebruikte tussen 1965 en 1969 twee letters voor het nummer zoals bij deze het geval (AH-1803). De M20 wordt ook wel de 'Nick Drake' gitaar genoemd omdat ie er mee op de hoes staat van zijn 2e album Bryter Layter maar het is nog steeds onduidelijk of ie er ook veel op gespeeld heeft. Elke gitaar zal natuurlijk mooi hebben geklonken in zijn handen denk ik. De gitaar is eigenlijk heel simpel zonder binding van Honduras mahonie gemaakt en was eigenlijk de goedkopere (economy) versie van de F20. Met een hele fijne ranke hals en super lage actie speelt ie als boter. Ook de klankkast is vrij klein, gaat bijna richting een parlor gitaar. Rio palissander toets is licht ge"redressed'. Mechanieken zijn origineel van Waverly. Origineel palissander zadel is voorzien van nieuw beentje. Enigste niet originele is de slagplaat die ik opnieuw heb gemaakt van tortoise-celluloid materiaal en de nieuwe ebben zadelpinnen. Aantal barsten in achterblad zijn gestabiliseerd. Verders gemiddelde gebruikerssporen zou ik zeggen voor een bijna 50 jaar oude gitaar. Tja het geluid is natuurlijk heel mooi, gebalanceerd en sensitief maar verwacht niet de ruigheid van een 'ladderbraced' gitaar of de bas van een grote dreadnought/jumbo.

Harmony sovereign Jumbo H1260

Harmony Sovereign jumbo H1260

Grootste jumbo size flattop van Harmony gebouwd van 1958 tot begin jaren 70. Deze is waarschijnlijk zo midden jaren zestig gemaakt (datum stempel is zoals zo vaak onleesbaar). Massief vuren bovenblad met honduras mahonie hals, achter- en zijkanten. Rio palissander toets en (pinloze) brug. De hals (met verstelbare trussrod) is opnieuw gezet en ik heb een lichte redress van de frets gedaan. Originele slagplaat en tuners. Een aantal barsten in boven en achterblad zijn gestabiliseerd zo ook de halve barst in de kop (goed gelijmd is de kop net zo sterk als ie was) . Kleine rand deuk opgelopen links achter (zie foto) maar is hersteld. De lak heeft verder een mooie patina look met hier en daar wat craquelé. C-profiel hals speelt fijn en is iets steviger dan bij moderne gitaren. Unique selling point: Jimmy Page speelde op een Harmony Sovereign bij het intro van 'stairway to heaven'. Enfin kijk ook even naar 'John Hardy' van Roscoe Holcomb op zijn toen nieuwe Sovereign. Mooi big boomy (veel bas) gedefinieerd geluid. Elke snaar springt eruit ideaal voor finger/flat picking.

Oahu 65m converted mini Jumbo gitaar

Oahu 65M roundneck Jumbo

Dit was een 65m Oahu squareneck lapsteel gitaar gemaakt door Regal voor Oahu, jaren '30, USA, toen ik hem binnen kreeg. De vorige eigenaar had al een poging gedaan (verprutst) om er een 'rondneck' van te maken en die heb ik doorgezet naar een echte mooie moderne roundneck ('converted squareneck'). De 'ebonized' waarschijnlijk esdoorn toets heb ik opnieuw gefret met 12 inch radius voor betere bespeelbaarheid. Zowel de top als de zij- en achterkant zijn gemaakt van Honduras mahonie (kleine barst onderaan is gestabiliseerd, mini jumbo size). Zelfgemaakt Rio palissander zadel zit extra vast mat 2 bouten (onder de paarlemoeren stippen). Waverly tuners had ik nog liggen maar zijn niet origineel meer jaren '50/'60. Opvallend is natuurlijk de mooie "checkered binding" rond de klankkast en de toets. Top is ladderbraced daardoor een grootse open 'sweet' sound met veel sustain (je hoort de lapsteel er nog in terug !).

Epiphone Caballero FT30 1963

Epiphone FT30 Caballero 1963

Deze FT30 Caballero is gemaakt door Gibson, Kalamazoo, USA, 1963 (nr 148417). Epiphone werd door Gibson rond 1957 overgenomen. Veel modellen van Gibson werden onder de Epiphone naam iets goedkoper in de markt gezet. Zo ook deze FT30 die qua body, materialen en design gelijk is aan de LG0 van Gibson alleen de kop en hals wijkt af. Hals is iets smaller (4,1 cm bij de nut) dan die van de Gibsons uit die tijd. Verders dus volledig mahonie body/hals met celluloid schildpad binding en palissander toets. De plastic "special bridge" (Gibson's ontwerpfout, vervormen in de loop der tijd en laten altijd los) heb ik vervangen door een zelfgemaakte palissander "belly up" gibson zadel naar origineel met vast beentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Originele Waverly mechanieken. De lak ziet er voor deze 50 jaar oude gitaar nog heel goed uit. De vrij brede frets zijn licht ge"dressed" waardoor gitaar weer perfect licht speelt. Nieuwe slagplaat kan evt naar origineel worden gemaakt maar ik vind hem zonder mooier. Geluid gaat richting "ladderbraced" focust blues geluid, luid, veel midden wat minder bas.

yamaha F75 red label Japan

Yamaha fg75 red label (nippon gakki)

De kleinste uit de yamaha FG series is deze FG75. Qua grootte gaat ie richting klassieke gitaar. De red labels zijn het meest gewild en gemaakt de eerste 3 jaar in Japan (nippon gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geexperimenteerd. Samen met de 'ladderbracing' onder de top is het eigenlijk een ideale blues gitaar met een resonante, droge sound. Ik heb het zadel opnieuw gelijmd (9 van de 10 keer zit ie los) en heeft een nieuw benen zadelbeentje. Hals is mooi recht. Lichte redress van de frets was nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen. De red label yamaha's worden nu steeds vaker herontdekt. Veel kwaliteit voor een redelijk prijs

Gibson LG3 1958

Gibson LG3 1958

Dit is een Gibson LG3 gebouwd in 1958 (nr T 2753 12). Het is eigenlijk qua model een kleine versie van de J50 of de 'natural' versie van de LG2. X-braced top (met rechte balkjes) dit in tegenstelling tot de LG1 en LG0. Honduras Mahonie klankkast en hals met palissander toets en spruce top. Zoals je kunt zien op de foto's was het een hele puzzel om de achterkant weer in elkaar te krijgen. Afgezien van wat kleine stukjes mahonie is wel alles origineel (zelfs de lak nog). Aan de hele body kun je verder zien dat het een echte oude dame is met flink wat craquele en slijtage plekken rond het klankgat. Lichte redress van de frets was nodig om de hals weer licht spelend met lage actie van de snaren te krijgen. Tuners, zadel en slagplaat zijn origineel. De open Kluson tuners (met nieuwe ivoroid knoppen) werken nog prima maar kunnen evt worden vervangen door tuners van Kluson maar dan nieuw. Mooi gefocussed, gebalanceerd geluid maar wel wat 'modernere' meer open sound dan de ladderbraced LG1.

Gibson LGO 1967

Gibson LG0 1967

Dit is een Gibson LG0 uit 1967 (nr 859270). De LG0 is een ladderbraced, volledig van (honduras) mahonie gemaakte gitaar. Ze werden voor het eerst gemaakt in 1958 en zijn in de jaren zestig veel verkocht als 'student' gitaar. Halverwege de jaren zestig werd het palissander zadel vervangen door een top belly plastic brug die vast was gemaakt met drie bouten. Iedereen kan op zijn klompen aan voelen dat dat voor problemen zou zorgen. De plastic zadels verkruimelden en scheurde kapot in de loop der tijd zo ook bij deze. Ik heb het zadel vervangen door een nieuwe zelfgemaakte top belly brug van palissander met nieuwe ebben zadelpinnen. Enige lak verkleuring is nog te zien onder de brug. Verder is de lak mooi gecraqueleerd en voegt alleen maar toe aan de vintage vibe van deze gitaar. Hals werd in de loop van de jaren zestig ook wat smaller met vrij brede frets. Frets zijn licht ge'dressed' om hals weer fijn bespeelbaar te krijgen met lage snaar actie. Verder originele waverly tuners en slagplaat die vastzit met 3 schroefjes. Mooie droge richting boxie, ladderbraced sound.