Vintage flattops

Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.

Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
 

Gibson LG1 1953

Gibson LG1 1953

Mooie kleine Gibson sunburst flattop uit 1953 serienr: Y 63011 . Gibson's workhorse onder de kleinere flattops. Dit Model is bijna net zo groot als een klassieke gitaar. De LG1 werd gemaakt van 1947 t/m 1968, dus deze is een van de vroegere. Kenmerkend voor de LG1 tot 1955 is de teardrop vorm van de slagplaat. Massieve sparren top, mahonie zij- en achterkant, rio palissander toets en zadel. De mahonie hals met trussrod is kaarsrecht en super comfortabel, de gibsons zijn er om bekend. Een lichte fret 'redress' was voldoende voor perfekte bespeelbaarheid. Achter- en zijkant van de klankkast zijn opnieuw gelakt met nitrocellulose lak. Vorige eigenaar was al begonnen met schuren anders had ik het zo gelaten. Rechts onder een stukje mahonie ingezet. Finish van de top en hals is gelukkig origineel met mooi craquelé en hier en daar gebruikerssporen. Barst naast de slagplaat is gestabiliseerd. Dit gebeurd vaker doordat het celluloid van de slagplaat in de loop der jaren krimpt. Originele Kluson tuners werken nog goed alleen iets minder soepel dan de nieuwe versie (kunnen evt worden vervangen zonder meerprijs door de nieuwe). Verders nieuwe ebben zadelpennen en een nieuw zadelbeentje. De LG1 is 'ladder braced' en heeft daardoor een punchy, bluesy, veel midden, geluid.

Harmony grand concert flattop H165

Harmony flattop H165

Volledig massieve Honduras Mahonie flattop van Harmony uit 1961 made in Chicago, USA. Dit model van na 1958 is vergelijkbaar met het OM-model van Martin alleen wel 'ladder' braced ipv. x-braced. Rio Palissander toets en zadel. Ik heb het zadel opnieuw gelijmd en extra vastgezet met 2 bouten afgedekt met paarlemoeren oogjes. Die laat niet meer los (wat vaak het geval is bij de pinloze zadels).Originele Waverly tuners. De originele slagplaat zit er ook nog bij (niet op de foto) en kan weer worden vast gelijmd als je dat mooier vind. De nek is ge'reset' en ge'refret'. De c-profiel hals is mooi recht. Hij is wel versterkt met een stalen pen maar is niet verstelbaar. Actie van de snaren is perfect. De lak op deze gitaar is origineel en ziet er eigenlijk nog heel goed uit. De gitaar is opvallend licht van gewicht. Mooi warm geluid met behoorlijk volume en pit. Laat je overtuigen door Lightning Hopkins en een verlegen toekijkende Joan Baez.

Harmony Grand Concert flattop H162

Harmony flattop H162

Deze Harmony H162 is gebouwd in het midden van de jaren zestig (voor 1966). Dit model was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Massieve Spruce top met massieve Honduras mahonie acher- en zijkanten. De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is gevlakt (12 inch radius) en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Ook een nek reset was weer noodzakelijk om de gitaar goed te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Originele Waverly tuners, Palissander zadel, celluloid slagplaat en nieuwe ebben zadelpinnen. De eerlijke, directe en luide klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.

Guild D25m Bluegrass 1973

Guild D25m Bluegrass  1973

Deze Guild D25m Bluegrass is gemaakt in 1973, Rhode island, USA (nr 89485). De hele klankkast is gemaakt van massief mahonie behalve de bolle achterkant zonder balkjes deze is gelamineerd (Ze werden in dezelfde tijd ook gebouwd met een platte mahonie achterkant met balkjes). De hele body is voor mijn gevoel een keer opnieuw gelakt. Ik heb de lak verder licht geschuurd en gepolijst (was nogal grof gedaan). Lichte redress van de frets was alleen maar nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen (rio palissander toets 'by the way'). De open vintage style 'butterbean' tuners, de ebben brugpinnen, ebben eindpin, trussrod cover en zadelbeentje zijn nieuw. Palissander Zadel is origineel. Slagplaat kan evt opnieuw worden gemaakt van tortoise celluloid naar origineel. Enfin vol, groots, punchy geluid laat je oren overtuigen.

Harmony Folk flattop H167

Harmony Folk H167 flattop

Deze Harmony Folk H167 is maar 2 jaar gemaakt (1969 en 1970, Chicago, USA) en daardoor wat minder bekend dan de Harmony H162 Grand Concert. De vorm van de klankkast is wel precies hetzelfde alleen de achter- en zijkanten zijn gemaakt van berk ipv mahonie. Deze is gemaakt in 1969. Opvallend is natuurlijk de Fender kop, en de palissander moustache pin brug (nieuwe ebben pinnen en beentje). Batwing slagplaat ontbreekt, ik vind hem eigenlijk mooier zo, maar kan evt worden gemaakt van celluloid (zonder extra kosten). Originele 6 op een rij tuners van Waverly. Deze gitaar had (zoals gebruikelijk bij de harmony's) een nek reset en een licht redress nodig van de frets maar speelt nu weer licht met een lage actie. Afgezien van de craquelé ziet de sunburst lak er nog goed uit voor zijn leeftijd. Een 10 cm barst onderaan de top is gestabiliseerd. Het geluid gaat iets meer richting de Harmony H162 Silvertones of de Harmony Buck Owens versie die ook een berken klankkast heeft, iets ruiger, luider, bluesy'er.

Oahu 65m converted mini Jumbo gitaar

Oahu 65M roundneck Jumbo

Dit was een 65m Oahu squareneck lapsteel gitaar gemaakt door Regal voor Oahu, jaren '30, USA, toen ik hem binnen kreeg. De vorige eigenaar had al een poging gedaan (verprutst) om er een 'rondneck' van te maken en die heb ik doorgezet naar een echte mooie moderne roundneck ('converted squareneck'). De 'ebonized' waarschijnlijk esdoorn toets heb ik opnieuw gefret met 12 inch radius voor betere bespeelbaarheid. Zowel de top als de zij- en achterkant zijn gemaakt van Honduras mahonie (kleine barst onderaan is gestabiliseerd, mini jumbo size). Zelfgemaakt Rio palissander zadel zit extra vast mat 2 bouten (onder de paarlemoeren stippen). Waverly tuners had ik nog liggen maar zijn niet origineel meer jaren '50/'60. Opvallend is natuurlijk de mooie "checkered binding" rond de klankkast en de toets. Top is ladderbraced daardoor een grootse open 'sweet' sound met veel sustain (je hoort de lapsteel er nog in terug !).

Epiphone Caballero FT30 1963

Epiphone FT30 Caballero 1963

Deze FT30 Caballero is gemaakt door Gibson, Kalamazoo, USA, 1963 (nr 148417). Epiphone werd door Gibson rond 1957 overgenomen. Veel modellen van Gibson werden onder de Epiphone naam iets goedkoper in de markt gezet. Zo ook deze FT30 die qua body, materialen en design gelijk is aan de LG0 van Gibson alleen de kop en hals wijkt af. Hals is iets smaller (4,1 cm bij de nut) dan die van de Gibsons uit die tijd. Verders dus volledig mahonie body/hals met celluloid schildpad binding en palissander toets. De plastic "special bridge" (Gibson's ontwerpfout, vervormen in de loop der tijd en laten altijd los) heb ik vervangen door een zelfgemaakte palissander "belly up" gibson zadel naar origineel met vast beentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Originele Waverly mechanieken. De lak ziet er voor deze 50 jaar oude gitaar nog heel goed uit. De vrij brede frets zijn licht ge"dressed" waardoor gitaar weer perfect licht speelt. Nieuwe slagplaat kan evt naar origineel worden gemaakt maar ik vind hem zonder mooier. Geluid gaat richting "ladderbraced" focust blues geluid, luid, veel midden wat minder bas.

yamaha F75 red label Japan

Yamaha fg75 red label (nippon gakki)

De kleinste uit de yamaha FG series is deze FG75. Qua grootte gaat ie richting klassieke gitaar. De red labels zijn het meest gewild en gemaakt de eerste 3 jaar in Japan (nippon gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geexperimenteerd. Samen met de 'ladderbracing' onder de top is het eigenlijk een ideale blues gitaar met een resonante, droge sound. Ik heb het zadel opnieuw gelijmd (9 van de 10 keer zit ie los) en heeft een nieuw benen zadelbeentje. Hals is mooi recht. Lichte redress van de frets was nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen. De red label yamaha's worden nu steeds vaker herontdekt. Veel kwaliteit voor een redelijk prijs

Kalamazoo KGN-12 Oriole

Kalamazoo KGN-12 oriole

De Kalamazoo KGN-12 oriole werd maar een korte tijd door Gibson gemaakt begin jaren '40 te herkennen natuurlijk aan het vogeltje (geel zangvogeltje, komt voornamelijk voor in Noordoost Amerika) onder het kalamazoo logo op de kop. In tegenstelling tot de meeste KGN-12's heeft deze een massieve mahonie body ipv gelamineerd esdoorn. Waarschijnlijk was het esdoorn even op bij Gibson of gebruikte ze liever het wat goedkopere mahonie voor de kalamazoo budget lijn. Model van de klankkast is hetzelfde als de Gibson L00 alleen de bracing is ladderbraced ipv de x-bracing van de wat duurdere Gibson. De KG12 is eigenlijk de latere versie van de KG14 (de gitaar van Robert Johnson). Al met al is de KGN12 oriole (N staat voor 'natural') dus best een zeldzame gitaar te noemen. Hals moest er opnieuw worden ingezet om hem bespeelbaar te krijgen (neck reset). Hals heeft geen verstelbare trussrod maar is gelukkig verder mooi recht en heeft een wat slanker c-profiel dan de eerdere v-vorm hals. Palissander toets is opnieuw gefret. Lichte 'belly' vorming achter het zadel maar dat zit er waarschijnlijk al tientallen jaren. Verder origineel palissander zadel, slagplaat en open waverly tuners. Alleen de ebben zadelpinnen zijn nieuw. Mooie luide, droge blues sound

Kalamazoo KG11 1933

Kalamazoo KG11

Deze Kalamazoo KG11 is een van de eerste gebouwd door Gibson. Nr 647 dus zal in 1933 zijn gemaakt. Origineel hadden ze toen ook nog geen slagplaat. Spruce top met vrij donkere sunburst. Klankast en nek zijn gemaakt van mahonie. Kalamazoo was de budget lijn van Gibson. Kalamazoo flattops hadden bijvoorbeeld geen verstelbare trussrod en zijn 'ladderbraced'. Ik heb een nek reset en refret gedaan om deze mooie gitaar weer bespeelbaar te krijgen. Hals is nu mooi recht en voldoende hoogte bij het zadelbeen. Alles is origineel aan deze KG11 behalve de oude plastic bridgepins zijn vervangen door nieuwe ebben pins. De gitaar is licht als een veertje. Ideale fingerpick blues gitaar

Harmony Mahonie grand concert Flattop H165

Harmony H165 Flattop

Dit is een Mahonie H165 van Harmony gemaakt voor 1958 (vanaf 1944). Vorm van de kast is veel meer achtvormig dan na 1958. Leeftijd is ook wel te bepalen aan het oude blokkerige Harmony logo. Mijn gevoel zegt eerder richting jaren veertig (helaas geen datum stempel). Klankkast is in zijn geheel gemaakt van honduras Mahonie. Toets en pinloos zadel is gemaakt van rio Palissander. Zadel is extra vastgezet met 2 kleine bouten afgedekt met paarlemoeren oogje. Originele waverly tuners. Slagplaat is opnieuw gemaakt van een oud celluloid dienblaadje (origineel was helemaal verkruimeld). Dunne nitro-lak ziet er nog redelijk uit met hier en daar weer wat deukjes en krasjes. Ik heb een reset gedaan van de hals en de palissander toets is opnieuw gefret. Lichte v-vomige hals is weer mooi recht met lage snaar actie. Ideale fingerpick blues gitaar

Guild D40 1974 Bluegrass jubilee

Guild D40 bluegrass Jubilee 1974

Dit is een Guild D40 bluegrass jubilee uit 1974 (nr 110135, made in the USA, Westerly, Rhode Island). Officieel was het de D40sb met sunburst dus maar de klankkast is op een gegeven moment opnieuw gespoten naar natural/blond en dat is redelijk netjes gedaan. Klankkast bestaat uit massieve Spruce top met Mahonie zij- en achterkanten. Nek is gemaakt van Mahonie met een Palissander toets. Verders is alles, tuners, zadel en slagplaat origineel behalve de nieuwe ebben zadel pinnen. Frets zijn opnieuw ge'dressed' waardoor die mooi speelt zonder aanlopen. Grote warme sound met behoorlijke bas ideaal voor flatpicking/strumming.